NEDERLAND – De douane heeft [lees meer]

Omgaan met noodsituaties volgens de vier fasen van crisisbeheer
Laatste update: 2 maanden geleden
Elke organisatie krijgt weleens te maken met een noodsituatie, maar slechts enkele zijn er klaar voor en weten wat ze moeten doen als zoiets voorvalt. Succesvolle bedrijven zijn niet degenen die risico’s vermijden of het geluk hebben ernstige ongevallen te voorkomen, maar degenen die het serieus nemen en weten wat ze moeten doen. Het serieus nemen en een uitvoerbaar veiligheidsplan ontwikkelen om ermee om te gaan is dus cruciaal. Als je een manager bent van een bedrijf is het belangrijk om de best practices van bedrijfshulpverlening te weten en deze kennis ook te dragen aan je collega’s. Een BHV cursus in Amsterdam kan voor werknemers ontzettend nuttig zijn. Vier fasen van crisisbeheerEr zijn veel verschillende lagen en perspectieven betrokken bij het maken van een uitgebreid crisismanagementplan op maat van een specifieke organisatie. Het kan echter gemakkelijker zijn om het concept op te delen in vier afzonderlijke fasen voor bedrijfshulpverlening, namelijk: Plannen, Voorkomen, Reageren en Herstellen. PlannenPlanning begint met een grondige evaluatie en analyse van alle mogelijke ernstige bedreigingen. Natuurrampen, ernstige arbeidsongevallen en verlies van belangrijke activa zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden. Door het identificeren en prioriteren van risico’s kunnen leiders specifieke strategieën ontwikkelen om deze obstakels te omzeilen. Bedrijven moeten ook rekening houden met de mogelijke gevolgen op korte en lange termijn van waarschijnlijke rampscenario’s. VoorkomenPreventie of beperking is in sommige gevallen het beste. Door te weten wat je moet doen om de gevolgen van een potentiële noodsituatie te beperken kan je een hoop ongelukken voorkomen. Sommige zaken heb je meer invloed op als andere. Versterking van bouwwerken in aardbevingsgevoelige gebieden of het maken van meerdere digitale back-ups van informatie op bedrijfsservers zijn veelvoorkomende voorbeelden. ReagerenEr is geen tijd meer voor planning of preventie zodra zich een noodsituatie voordoet. De snelheid en capaciteit van de eerste reactie van een bedrijf kan een enorm verschil maken in de totale impact. Bij gevaarlijke stoffen kan zelfs een paar minuten sneller reageren levens redden en de herstelkosten aanzienlijk verlagen. Toegang tot de juiste veiligheidsuitrusting en ervaring uit een grondige opleiding, zoals een BHV cursus zijn essentieel voor een doeltreffende reactie. HerstellenDe herstelfase begint nadat alle lopende bedreigingen of noodsituaties zijn weggenomen. Voor bedrijven kan dit proces gaan van het regelen van juridische kwesties in verband met de noodsituatie tot het weer operationeel maken van de werkplek. Hoewel de herstelfase afhangt van de specifieke gevolgen van een noodsituatie, zouden bedrijfsleiders deze stap moeten overwegen tijdens de plannings- en preventiefase. Het loont om voorbereid te zijnBedrijven in elke sector kunnen te maken krijgen met noodsituaties die zich in een oogwenk voordoen. Het is nooit gegarandeerd dat er niks voorvalt en rampen kunnen zonder waarschuwing toeslaan, waardoor onvoorbereide bedrijven aan de rand van de afgrond komen te staan. Helaas onderschatten bedrijfsleiders vaak de reële kans op een ramp of beseffen ze gewoon niet dat deze risico’s ook voorkomen kunnen worden. Investeren in bedrijfshulpverleningscursus voor personeel en het creëren van een uitgebreide crisismanagementstrategie kan één van de belangrijkste beslissingen zijn die een bedrijfsleider kan nemen. Wanneer teamleden fysiek en mentaal voorbereid zijn om op een ramp te reageren, is er een veel grotere kans om het probleem in te dammen voordat het blijvende schade aan de organisatie toebrengt.
|
https://www.vakles.nl/bhv-cursus-amsterdam/ |
Reacties met de meeste stemmen
Steekpartij bij het Montessori…
Actieve discussies
Recente reacties